Komunikacja bez barier

Celem działań Gminy Bielsko-Biała jest nieustanne dążenie, aby transport miejski był bezpieczny, wygodny i dostępny dla wszystkich pasażerów.

Nowoczesny, niskopodłogowy tabor
Po ulicach Bielsku-Białej kursują już wyłącznie autobusy niskopodłogowe i niskowejściowe, z wysuwaną rampą ułatwiającą wjazd wózka do pojazdu oraz z tzw. funkcją przyklęku.

Duże diodowe wyświetlacze elektroniczne w pojazdach oraz tablice LCD
Każdy nowy autobus jest wyposażony w duże, czytelne wyświetlacze elektroniczne z czcionką o wysokiej rozdzielczości. We wnętrzu pojazdów znajdują się wyświetlacze LCD prezentujące najbliższe przystanki na trasie przejazdu, jak również istotne dla pasażerów komunikaty np. o zmianie trasy przejazdu. W najnowszych autobusach zastosowany jest dodatkowo wyświetlacz wysokiego kontrastu prezentujący numer linii na wysokości wzroku pasażera.

System zapowiedzi głosowych w pojazdach
Większość pojazdów jest wyposażona w system zapowiedzi głosowych informujący o kolejnych przystankach na trasie przejazdu.

Przyciski sygnalizujące chęć wejścia/opuszczenia pojazdu
Pasażer poruszający się na wózku inwalidzkim powinien zasygnalizować kierowcy chęć skorzystania z rampy wjazdowej. W tym celu w pojazdach (na zewnątrz w okolicach drzwi, w środku na rurkach przy drzwiach oraz obok wyznaczonego miejsca w przestrzeni pojazdu na przeciwko drugich drzwi) zamontowane są niebieskie przyciski oznaczone piktogramem wózka inwalidzkiego.

Dedykowane miejsce dla osoby na wózku inwalidzkim /podróżnych z dziećmi w wózkach
Na przeciwko drugich drzwi w pojazdach znajduje się dedykowane miejsce do podróży osoby na wózku inwalidzkim lub podróżnych z dziećmi w wózkach dziecięcych. Miejsce oznaczone jest specjalnym symbolem, wyposażone w oparcie oraz pas bezpieczeństwa.

Przestrzeń pasażerska - widok na dedykowane miejsce na wózek inwalidzki/dziecięcy.
Przestrzeń pasażerska – widok na dedykowane miejsce na wózek inwalidzki/dziecięcy.

Drzwi odskokowo-przesuwne oraz rozkładana rampa
W najnowszych autobusach zastosowane zostały środkowe drzwi odskokowo-przesuwne, dzięki czemu powiększona została przestrzeń na przeprowadzenie wymiany pasażerskiej. Na rurkach w okolicy drzwi zastosowane dodatkowe poręcze ułatwiające osobom starszym wchodzenie i wychodzenie z pojazdu. We wszystkich autobusach MZK zamontowana jest specjalna rampa ułatwiająca pasażerom poruszającym się na wózkach inwalidzkich oraz podróżującym z małymi dziećmi w wózkach dziecięcych wsiadanie i wysiadanie z pojazdu.

Drzwi odskokowo-przesuwne oraz platforma na wózek inwalidzki.
Drzwi odskokowo-przesuwne oraz platforma na wózek inwalidzki.

Odmienna kolorystyka siedzeń dostępnych z poziomu niskiej podłogi
W najnowszych pojazdach zastosowano odmienną kolorystykę siedzeń dedykowanych osobom starszym, kobietom w ciąży oraz rodzicom z małymi dziećmi. Siedzenia te są dostępne z poziomu niskiej podłogi.

Dedykowane siedzenia.
Dedykowane siedzenia.

Przyciski w alfabecie Braille’a
W nowych pojazdach wszystkie przyciski przeznaczone do sygnalizowania chęci opuszczenia pojazdu posiadają napisy w alfabecie Braille’a.

przyciski2
Przyciski sygnalizujące chęć opuszczenia pojazdu przez osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich lub pasażerów podróżujących z małymi dziećmi w wózkach.

Tablice dynamicznej informacji pasażerskiej na przystankach z wbudowanymi zapowiedziami głosowymi
Zlokalizowane na najważniejszych przystankach komunikacyjnych w mieście. Tablice DIP prezentują informacje o rzeczywistym czasie odjazdu autobusów (format za xx min). W przypadku braku łączności GPS – pojazdu z systemem odjazd autobusu prezentowany jest statycznie – zgodnie z rozkładem jazdy (format HH:MM). Wszystkie tablice są przystosowane do obsługi przez osoby z dysfunkcją wzroku – głosowy odczyt komunikatów o odjazdach uruchamiany z guzika na obudowie słupka tablicy lub dedykowanego pilota. W przypadku wjazdu autobusu na przystanek system zapowiedzi głosowych odczytuje informację „na przystanku”.

Nowe standardy infrastruktury przystankowej
Wszystkie nowo budowane wiaty przystankowe posiadają siedzisko montowane na 1/2 lub 2/3 długości wiaty przystankowej, dzięki czemu jeden moduł wiaty przystankowej – pozbawiony siedziska jest dedykowany dla osób poruszających się na wózku inwalidzkim lub osobom podróżującym z dziećmi w wózkach. Na wszystkich nowo budowanych przystankach autobusowych, obok krawężnika montowana jest żółta, antypoślizgowa kostka integracyjna z wypustkami ułatwiająca osobom niewidomym bezpieczne oczekiwanie na peronie przystankowym.